Werkvorm Film analyseren vmbo
Vakken: CKV of Film (bovenbouw vmbo).
Met deze werkvorm analyseer je een filmfragment. Leerlingen leren meer over de verschillende filmdepartementen en makersperspectief. Het is noodzakelijk om de film De Oost eerst te kijken | 1 lesuur na het zien van de film
Werkvorm Film analyseren havo/vwo
Vakken: CKV of Film (bovenbouw havo/vwo).
Met deze werkvorm analyseer je een filmfragment. Leerlingen leren meer over de verschillende filmdepartementen en makersperspectief. Het is noodzakelijk om de film De Oost eerst te kijken | 1 lesuur na het zien van de film
Werkvorm Filmposter in multiperspectief vmbo/havo/vwo/mbo
Vakken: CKV, film, geschiedenis, of burgerschap (bovenbouw vmbo/havo/vwo/mbo).
Met deze werkvorm bedenken leerlingen de film De Oost vanuit de ogen van een ander karakter, hierbij ontwerpen ze een nieuwe filmposter. Leerlingen reflecteren met een multiperspectieve benadering op de historische gebeurtenissen van de film door middel van een creatieve verwerkingsopdracht. Het is noodzakelijk om de film De Oost eerst te kijken | 1-2 lesuren of een projectdag
Werkvorm Feit, Fictie en bronnen vmbo/havo/vwo/mbo
Vakken: geschiedenis, CKV, film of burgerschap (bovenbouw vmbo/havo/vwo/mbo).
Met deze werkvorm onderzoeken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen fictiefilm en archiefmateriaal. Leerlingen werken aan hun dialogische en onderzoeksvaardigheden. Het is noodzakelijk om de film De Oost eerst te kijken | 1 lesuur na het zien van de film.
Werkvorm Meerstemmige tijdlijnen vmbo/havo/vwo
Vakken: geschiedenis (bovenbouw vmbo/havo/vwo).
Leerlingen onderscheiden bronnen en brengen belangrijke gebeurtenissen in kaart. Het is niet noodzakelijk om de film De Oost te kijken | 1-2 lesuren.
Werkvorm Kennis speeddaten havo/vwo
Vakken: geschiedenis (bovenbouw havo/vwo).
Leerlingen onderzoeken verschillende termen en gebeurtenissen uit de onafhankelijkheidsoorlog en verbinden deze. Daarnaast werken ze aan hun digitale onderzoeksvaardigheden. Het is niet noodzakelijk om de film De Oost te kijken | 1 lesuur
Werkvorm In gesprek over begrippen vmbo
Vakken: geschiedenis (bovenbouw vmbo).
De werkvorm gaat in op het begrijpen en verbinden van eindexamentermen. Leerlingen verdiepen zich in begrippen en gebeurtenissen door middel van bronnenonderzoek en verbinden deze begrippen door middel van gesprekken. Het is niet noodzakelijk om de film De Oost te kijken | 1 lesuur
Werkvorm Film nagesprek: dader, slachtoffer of beide vmbo/havo/vwo/mbo
Vakken: geschiedenis, burgerschap of CKV/ Film (bovenbouw vmbo/havo/vwo/mbo).
Met deze dialogische werkvorm bespreek je de film inhoudelijk. Leerlingen verdiepen zich in de acties in de film en verbinden deze aan dader- en slachtofferschap. Het is noodzakelijk om de film De Oost eerst te bekijken | 1 lesuur na het zien van de film.
Begrippenlijst
In dit overzicht vind je links naar fragmenten, bronnen en artikelen op De Wereld van de Oost. Geef je een specifieke les over bijvoorbeeld Soekarno? Wij helpen je op weg met bruikbaar beeldmateriaal.